Cookies managing
We use cookies to provide the best site experience.
Cookies managing
Cookie Settings
Cookies necessary for the correct operation of the site are always enabled.
Other cookies are configurable.
Essential cookies
Always On. These cookies are essential so that you can use the website and use its functions. They cannot be turned off. They're set in response to requests made by you, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms.
Analytics cookies
Disabled
These cookies collect information to help us understand how our Websites are being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customise our Websites for you. See a list of the analytics cookies we use here.
Advertising cookies
Disabled
These cookies provide advertising companies with information about your online activity to help them deliver more relevant online advertising to you or to limit how many times you see an ad. This information may be shared with other advertising companies. See a list of the advertising cookies we use here.
Flagship blog - cz

CSR – to je ta filantropie?

Povědomí českých firem o tom, co společenská odpovědnost (CSR = corporate social responsibility) opravdu znamená, je u nás téměř nulové. Zdejší PR agentury a asociace tomu moc nepomáhají, ba naopak. Podporují tvrzení, že společenská odpovědnost je jednorázová charitativní akce, ideálně v případě, kdy firma udělá něco špatně a potřebuje to chytře zamaskovat.


S touto realitou bojujeme každý den. Ne, CSR není filantropie, a ne, CSR není greenwashing či prázdný slib. CSR firmám přináší komplexní strategii řízení, která ukazuje nejen to, jak se stát ziskovějšími, ale přitom i brát ohled na okolí uvnitř a vně firmy. Navíc je to aktuální pro firmu jakékoliv velikosti a oboru a hodně firem to v určité míře nevědomky již plní.


Hlavní zodpovědností firem je být profitabilní a tak to i musí zůstat. Ziskovost by ale neměla potlačit vše ostatní. Kromě toho, „co“ společnost nabízí, jaké služby, produkty a výsledky má, by měla brát ohled i na to, „jak“ těchto služeb, produktů a výsledků dosahuje.


Tedy pro shrnutí: Za prvé, CSR není jen o filantropii či charitě. Tyto aktivity pomáhají navázat dobré vztahy s komunitou, ale jsou-li jen jejími povrchními projevy a mohou mít i negativní dopad. Za druhé, CSR není prázdný slib nebo nástroj tzv. „greenwashingu“ (zavádějící nebo nepravdivá tvrzení šířená organizací za účelem ekologické sebeprezentace). Bohužel, existuje poměrně mnoho firem a agentur, které tak CSR rozumí a tímto způsobem ji využívají.


Dalšími nejasnými pojmy u českých firem jsou udržitelný rozvoj, udržitelnost, či dokonce odpovědné podnikání (= sustainability, sustainable development). Opravdu se nejedná o to, že šéf je sluníčkář a nutí své zaměstnance, aby na záchodě splachovali jen jednou a to tím malým tlačítkem. Je to vlastně to stejné co CSR, jen více vyjadřuje dlouhodobější zaměření firmy. Udržitelnost značí celkovou odpovědnost podniku za dopady jejich činnosti na společnost a jeho zaměření se na tři základní pilíře: vedle ekonomické výkonnosti jde i o tu sociální a environmentální.


Existuje již bezpočet výzkumů, např. poslední z Goldman Sachs, které ukazují, že tzv. udržitelné firmy mají lepší finanční výsledky, mnohem větší tempo růstu, vyšší nárůst zaměstnanců, lepší reputaci a větší úspěšnost na světových burzách.


Nenechme se tedy zmást názory místních CSR odborníků, kteří radí, ať firma vyřeší svoje CSR tím, že uskuteční jeden dobrovolnický den, či charitativní koncert. Koukejme se na mezinárodní trendy, důležitost udržitelnosti do budoucna a jeho byznysových výhod pro firmu a okolní prostředí a vydejme se již konečně tímto směrem!