Zájem zaměstnanců o sociální a environmentální dopad společnosti, ve které pracují, neustále roste. Vyžadují práci, která jim dává smysl a zároveň je baví. Z těchto důvodů má HR klíčovou roli ve společenské odpovědnosti firem (CSR). A právě HR oddělení může být tím pravým prostředníkem, který umožní CSR přijmout jako celofiremní strategickou záležitost, která se promítá do všech každodenních aktivit společnosti.
Zaměstnanci jsou klíčem k úspěšné implementaci
Oddělení lidských zdrojů se může stát klíčovým hybatelem CSR a ovlivnit, jak jsou změny ve firemních aktivitách a hodnotách zavedeny a přijaty. Nejdůležitější je vhodně zahrnout zaměstnance do samotného procesu plánování a implementace CSR strategie. Díky delegování úkolů a poskytování prostoru pro vyjádření názorů mohou mít pracovníci jistotu, že jejich role v CSR je důležitá a že jejich činnost má smysl. Mohou také přicházet se zajímavými podněty a poskytnout kritickou zpětnou vazbu. Stanou se z nich efektivnější ambasadoři udržitelnosti při jednání s partnery, klienty či dodavateli.
Interní komunikace
Zaměstnanci potřebují vědět, jak se CSR ve firmě vyvíjí a zda dosahuje úspěchu. K tomu skvěle slouží například nefinanční reporty nebo osobní setkání vybraného pracovníka se zaměstnanci. Pokud mají zaměstnanci důkazy o tom, že jejich účast na CSR dává jejich práci smysl a zároveň zlepšuje jejich dovednosti, je začleňování CSR aktivit do organizační kultury mnohem snazší.
Vedení společnosti by mělo zdůrazňovat další výhody, jako je rozšiřování budování vztahů, narušení každodenní rutiny a stimulace tvořivosti. Celkově by se mělo aktivně podílet na CSR, protože to jsou právě oni, kdo vede lidi, motivuje je a představuje firemní vzor.
Organizační struktura
HR má také hlavní funkci ve vytvoření a nastavení vhodných pracovních pozic, které jsou v organizaci odpovědné za výkon v oblasti udržitelnosti, a které řídí udržitelné obchodní aktivity směrem k neustálému zlepšování. Správné nastavení pozic a vybrání vhodných kandidátů vede k polovičnímu úspěchu.
Rovnocenné zapojení
Samozřejmostí musí být, že je ke všem lidem ve společnosti nastaven rovný přístup a rovněž, že je nasloucháno hlasu všech bez rozdílu. HR funguje jako prostředník a pojitel názorů v jednom. Může vytvořit prostor a vhodné mechanismy, které pomohou setkání různých názorů a úrovní schopností v rámci jedné platformy, a tím přispět k efektivnímu zapojení udržitelnosti do firemního systému a aktivit.
Nábor nových talentů a jejich rozvoj
HR by vždy mělo zahrnovat udržitelnost do prezentace společnosti při náboru nových zaměstnanců a vysvětlovat jakou důležitost hraje v identitě jejich organizace. Také by mělo CSR mezi zaměstnanci dále rozvíjet a vzdělávat pracovníky v této oblasti.
Příklady z firem:
Zaměstnanci mohou významně ovlivnit, zda se kultura udržitelnosti stane přirozenou součástí organizace. Je tedy zřejmé, že HR profesionálové by měli aktivně řídit zavádění CSR do života organizace a motivovat pracovníky k angažovanosti v této oblasti.
Stále váháte, jak propojit HR a CSR ve vaší firmě? Kontaktujte nás na info@flagship.cz.