Slyšíme to stále dokola – co je nefinanční reporting a týká se nás? A je k něčemu, nebo je to jen další byrokratické zlo? Na základě nové evropské směrnice se budou muset firmy v České republice brzy naučit o odpovědném podnikání – konečně.

Česká republika musí do konce letošního roku zapracovat do své legislativy evropskou směrnici č. 2014/95/EU o „Zveřejňování nefinančních informací a informací týkajících se diverzity vybranými velkými společnostmi a skupinami“. Směrnice je nové legislativní opatření Evropské unie platné od začátku roku 2017, podle níž budou muset firmy sestavovat zprávu o tom, jak jsou odpovědné.


Proč nefinanční reporting?

Nové opatření směřuje podle Evropské komise k ještě výraznějšímu prosazování konceptu společenské odpovědnosti firmy neboli CSR. Směrnice požaduje po společnostech pravidelné vypracování přehledu nefinančních informací. Ten by měl umožnit pochopení vývoje podniku, jeho výkonnosti a postavení a dopadů jeho činnosti.

Cílem směrnice je:

  • ukázat firmám, jak integrovat do svého rozhodování společenské dopady související s jejich podnikáním;
  • poskytnout investorům a veřejnosti informace o tom, jakým způsobem velké korporace přistupují k řízení dopadů své činnosti na společnost, zaměstnanecké otázky, tržní ekonomiku, lidská práva, životní prostředí, a korupci;
  • vytvořit obecný flexibilní rámec pro nefinanční reporting, který bude umožňovat porovnávat tyto informace.


Koho se směrnice týká? 

V Evropské unii se směrnice dotkne zhruba 6 000 firem. V České republice se bude týkat přibližně dvacítky největších tuzemských firem, například společností ČEZ, Agrofert či České pošty.

Pravidla jsou taková, že reporty budou muset zveřejňovat firmy s obratem nad 1,5 miliardy korun, nejméně pěti sty zaměstnanci a půlmiliardovým majetkem. Půjde také o takzvané subjekty veřejného zájmu, tedy firmy kótované na burze, banky, pojišťovny nebo podniky klíčové pro fungování státu, jako je například společnost Čepro.


Co musí firmy zveřejňovat?

  • Stručný popis obchodního modelu podniku.
  • Popis politik/strategií, jež podnik sleduje ve vztahu ke svým společenským a environmentálním dopadům, včetně uplatňovaných postupů náležité péče.
  • Výsledky těchto politik/strategií.
  • Hlavní rizika související s těmito dopady, jež jsou spojeny s operacemi podniku, včetně uplatňovaných postupů náležité péče.
  • Klíčové ukazatele pro vyhodnocení výše uvedeného.


Jde o flexibilní pojetí

Evropská komise se snaží nastavit proces reportování flexibilně a nechává podobu na jednotlivých státech. Do konce roku 2016 by měla dodat ke zpracování reportu propozice, které ale nebudou závazné. Firmy, pro které některé oblasti reportu nebudou relevantní, budou mít možnost toto zdůvodnit a pro dané oblasti report nezpracovávat. Pokud firma zpracuje globální report, který splní výše uvedené požadavky, nebudou vyžadovány reporty na lokální úrovni. Nezávislé ověření reportu je doporučené, ale ne nutné. Česká republika se podle Ministerstva financí žádný návod nechystá vydávat.

Co tedy firmy musí, je to, že sepíšou svůj report podle mezinárodních či evropských standardů, přičemž nejrozšířenější je standard GRI (Global Reporting Initiative). Metodika GRI je návodem, jak vymezit firemní pojetí udržitelného rozvoje, a to za pomocí světově uznávaných a porovnatelných aspektů a indikátorů.


Založeno na fungující praxi

V zahraničí je dnes zcela běžné, že firmy vydávají reporty o CSR a udržitelném rozvoji. Znamená to pro firmu nejen konkurenční výhodu, lepší reputaci a úspěšnější komunikaci se zájmovými skupinami společnosti, ale navíc jej často vyžadují důležití partneři firem (například banky a investoři). CSR reporty připravují nejen velké firmy, ale i ty střední a malé, včetně neziskových organizací.


Objevte nové příležitosti

Jsou dva způsoby, jak novou povinnost uchopit. Je možné ji chápat jako nutné byrokratické zlo a jeho splnění delegovat právnímu oddělení. Druhou možností je využít reporting jako nástroj pro integraci hodnot, zapojení zaměstnanců, zlepšení výkonu a strategického rozhodování a objevení nových příležitostí pro firemní dlouhodobý růst. Flagship,  první komunikační agentura specializující se na nefinanční reporting u nás, vám pomůže s tím druhým.

VÍTEJTE NA NAŠEM BLOGU

Najdete zde novinky, články a případové studie z oblasti CSR a udržitelnosti, stejně jako informace z naší agentury. Zaměřujeme se na pozitivní firemní příklady, současné trendy v této oblasti a na to, jak má CSR správně u firem vypadat.

NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY

INVESTOŘI SE O UDRŽITELNOST ZAJÍMAJÍ: ZAPOJTE JE

Novodobé změny jako růst populace, zvýšená urbanizace, nedostatek přírodních zdrojů nebo klimatická…


CSR A MARKETING: VYPRÁVĚJTE PŘÍBĚH O TOM, JAK MĚNÍTE SVĚT

Udržitelnost a CSR tvoří jasnou konkurenční výhodu a hrají klíčovou roli v budování pozitivní…


HR A CSR – SPOJENCI ČI KONKURENTI?

Zájem zaměstnanců o sociální a environmentální dopad společnosti, ve které pracují, neustále roste.…

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku