Lodní průmysl bude muset vůbec poprvé snižovat své emise oxidu uhličitého. Zatímco automobilová doprava je pod drobnohledem a emisní pravidla jsou stále přísnější, lodě znečišťují životní prostředí více než všechna auta na celém světě. Tomu však brzy odzvoní.

Dějiny se tvoří v Londýně

Globální lodní průmysl po dvoutýdenním vyjednávání v Londýně historicky poprvé odsouhlasil regulaci emisí. International Maritime Organisation (IMO) formálně přijala prozatímní klimatickou strategii s podporou více než 170 národních vlád. Naplánováno je zásadní snížení emisí do roku 2050, a to o 70 %. Avšak to není vše.

Do budoucna budou lodě:

  • energeticky šetrnější,
  • využívat solární energii,
  • větrnou energii a
  • baterie dodávající elektřinu.

Problém totiž představuje i fakt, že mnoho lodí využívá palivo bohaté na uhlík, jako je například těžká nafta, která je zakázaná v mnoha zemích pro přepravu na pevnině.

Co na to aktivisté?

Vzhledem k naléhavosti řešení klimatických změn je sice tento plán dle ekologických aktivistů nedostatečný, dohodu, na které se pracuje desetiletí, ale uvítali. Hilda Heineová, předsedkyně Marshall Islands – jedna z klíčových osob zaměřující se na klimatické změny a emise v oblasti lodních emisí – uvedla, že IMO dnes "tvoří dějiny".

Lodní průmysl si nese vroubek už z minulosti. Emise skleníkových plynů byly totiž z lodí a letectví v rámci Kjótského protokolu v roce 1997 vynechány. Na základě toho pak byly s jistou mírou absurdity vyloučeny z předpisů o uhlíku, přestože lodní doprava se používá na 80 % světového obchodu!

A proč právě teď?

Klimatické změny způsobují stále horší katastrofické scénáře. Proto není čas ztrácet čas. John Maggs, předseda Koalice čisté lodní dopravy a poradce pro politiku seniorů v kampani skupiny Seas in Risk, řekl: „Tato dohoda je mimořádně důležitá a pro dosažení ambiciózních cílů je potřeba, aby posun k novým palivům a pohonným technologiím byl proveden na celosvětové úrovni. IMO musí bezodkladně přijmout opatření, která co nejrychleji sníží emise – odkládání a podcenění důležitosti jednání by mělo negativní dopad na plnění cílů pařížské dohody“. Doufejme, že se nejedná jen o plané řeči a že lodní průmysl si uvědomuje závažnost situace.

VÍTEJTE NA NAŠEM BLOGU

Najdete zde novinky, články a případové studie z oblasti CSR a udržitelnosti, stejně jako informace z naší agentury. Zaměřujeme se na pozitivní firemní příklady, současné trendy v této oblasti a na to, jak má CSR správně u firem vypadat.

NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY

KDE LOVÍ M&S SVÉ RYBY?

Společnost Marks & Spencer zase posunula svoji udržitelnost o kousek dál. Spustila interaktivní…


MÁ UDRŽITELNOST A CSR VLIV NA FIREMNÍ REPUTACI?

Základním tvrzením ekonomiky reputace je to, že mnohem důležitější než to, co prodáváme, je, kdo…


NEDOVOLTE DOVOLENÉ BÝT NEODPOVĚDNOU

Přemýšleli jste někdy nad tím, že vaše dovolená může znamenat pořádnou zátěž pro planetu? Každý…

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku