Lodní průmysl bude muset vůbec poprvé snižovat své emise oxidu uhličitého. Zatímco automobilová doprava je pod drobnohledem a emisní pravidla jsou stále přísnější, lodě znečišťují životní prostředí více než všechna auta na celém světě. Tomu však brzy odzvoní.

Dějiny se tvoří v Londýně

Globální lodní průmysl po dvoutýdenním vyjednávání v Londýně historicky poprvé odsouhlasil regulaci emisí. International Maritime Organisation (IMO) formálně přijala prozatímní klimatickou strategii s podporou více než 170 národních vlád. Naplánováno je zásadní snížení emisí do roku 2050, a to o 70 %. Avšak to není vše. 

Do budoucna budou lodě:

  • energeticky šetrnější, 
  • využívat solární energii,
  • větrnou energii a 
  • baterie dodávající elektřinu. 

Problém totiž představuje i fakt, že mnoho lodí využívá palivo bohaté na uhlík, jako je například těžká nafta, která je zakázaná v mnoha zemích pro přepravu na pevnině.

Co na to aktivisté?

Vzhledem k naléhavosti řešení klimatických změn je sice tento plán dle ekologických aktivistů nedostatečný, dohodu, na které se pracuje desetiletí, ale uvítali. Hilda Heineová, předsedkyně Marshall Islands – jedna z klíčových osob zaměřující se na klimatické změny a emise v oblasti lodních emisí – uvedla, že IMO dnes "tvoří dějiny"

Lodní průmysl si nese vroubek už z minulosti. Emise skleníkových plynů byly totiž z lodí a letectví v rámci Kjótského protokolu v roce 1997 vynechány. Na základě toho pak byly s jistou mírou absurdity vyloučeny z předpisů o uhlíku, přestože lodní doprava se používá na 80 % světového obchodu!

A proč právě teď?

Klimatické změny způsobují stále horší katastrofické scénáře. Proto není čas ztrácet čas. John Maggs, předseda Koalice čisté lodní dopravy a poradce pro politiku seniorů v kampani skupiny Seas in Risk, řekl: „Tato dohoda je mimořádně důležitá a pro dosažení ambiciózních cílů je potřeba, aby posun k novým palivům a pohonným technologiím byl proveden na celosvětové úrovni. IMO musí bezodkladně přijmout opatření, která co nejrychleji sníží emise– odkládání a podcenění důležitosti jednání by mělo negativní dopad na plnění cílů pařížské dohody“. Doufejme, že se nejedná jen o plané řeči a že lodní průmysl si uvědomuje závažnost situace.

VÍTEJTE NA NAŠEM BLOGU

Najdete zde novinky, články a případové studie z oblasti CSR a udržitelnosti, stejně jako informace z naší agentury. Zaměřujeme se na pozitivní firemní příklady, současné trendy v této oblasti a na to, jak má CSR správně u firem vypadat.

NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY

PŘÍPADOVÁ STUDIE - CSR U MALÉ FIRMY

Jste malá nebo střední firma? Slyšeli jste o CSR (společenské odpovědnosti)? Připravili jsme pro…


CSR U MALÝCH A STŘEDNÍCH FIREM

CSR (společenská odpovědnost firem) je koncept, který vznikl v návaznosti na nezodpovědné chování…


NOVINKA: KONEČNĚ DOJDE I NA LODĚ

Lodní průmysl bude muset vůbec poprvé snižovat své emise oxidu uhličitého. Zatímco automobilová…

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku